Op ad bakke, ned ad bakke. Landskabet er kuperet. Det er hårdt med de lange seje stræk på stejle bakker. Man skal trampe godt i pedalerne og ikke alle har den fornødne kraft og kondi til at kunne gøre det. Men det er der en løsning for. Med en elcykel i høj kvalitet kommer du langt.
Elcykler leveres mestendels med stærkt batteri, og selvfølgeligt er det sådan, at man får en toårig reklamationsret på både cykel og batteri.
Når man hører andre tale om end elektrisk cykel, kan det da godt være, at man trækker på smilebåndet. Hvad er nu det for noget, er vi virkeligt blevet så svage i benene?
Fra ”Væltepeteren” til Elcyklen
Danmark er, selv om man siger der er 5 millioner cykler i Beijing, cyklistens mekka. Tiden med de mange cykler i Kina er for længst forbi.
Vi er kun 5,7 mio. i indbyggertal. Ikke desto mindre er der i Danmark ca. 4 mio. borgere, der cykler. Salget af cykler går strygende. Hele 1,5 mio. cykler bliver det til på årlig basis. Vi cykler cirka 2,3 mia. kilometer om året.
I Danmark er cyklen en integreret del af vores kultur. At cykle i København eller en hvilken som helst anden større by er båret af et bredt net af cykelstier. De færreste kunne drømme om at skulle have en ”hjælpemotor” på – næh nej, ”Rugbrødsmotoren” er det, der duer. Og sådan har det været siden den første ”væltepeter”, så dagens lys i 1869.
Men alligevel er der en del der foretrækker elcyklen, og det er faktisk noget af en myte, at man ikke får motion. Det hele foregår blot hurtigere; der skal stadig trampes i pedalerne.
Nu om dage finder man mange forskellige former for cykler. Det gælder klassiske cykler, mountainbikes, racercykler, ladcykler og nu altså også elcykler.
Hvad er elektriske cykler?
Man kommer uvægerligt til at tænke på en scooter eller en lille motorcykel, når man hører om elcyklen. Men de ser faktisk anderledes ud – og de er anderledes. Sammenlignet med en almindelig cykel kommer der nu flere dele oveni det, vi traditionelt forbinder med en cykel. Tilføj flere elektriske komponenter som f.eks. elmotor, et batteri og en controller – og voila, du har en elcykel. Og det er alt sammen integreret i designet. Disse elementer udgør selve fundamentet for alle elektriske cykler på markedet!
Elcyklens motor slår mekanisk fra, når farten overskrider 25 km. I timen. Det samme vil ske, hvis du holder op med at træde i pedalerne. Begge dele harmonerer smukt med et dansk lovkrav på området.
Hvis du vælger en elcykel, opnår du både cykelglæden og en god motion. Her har du om noget det hurtige og prisbillige alternativ til din bil, din bus og eller en tur med toget, når det kommer til distancer på mellem 5 og 30 km. Elcyklen sluger også væsentligt mindre energi end benzindrevne køretøjer gør. På den måde hjælper du også til med at skabe et bedre miljø.
Hvordan elektriske cykler fungerer
Elektriske cykler er opbygget med pedaler og håndtag ganske som en almindelig cykel er det. I det store hele vil en elektrisk cykel også være sat sammen med de samme dele. Den elektriske del af cyklen har den funktion, at den forøger den menneskelig kraft, uden at den helt erstatter den.
Fordelen er naturligvis den, at hindringer som bakker og modvind bliver nemmere at håndtere, ligesom en cykeltur giver dig mulighed for at køre længere, uden at du bliver alt for træt.
Priser, tilbud og rabatter
Elcykler kan selvfølgeligt ikke fås til samme pris som en ”supermarkedscykel”. Men selv om prisen ligger i den høje ende, er det ikke umuligt at finde en elcykel i den lave eller høje prisklasse. Klart nok ønsker vi alle at spareså meget som muligt.
Er du på jagt efter et uimodståeligt tilbud på en elcykel, så kan du tage et kig på disse tilbud. En elcykel leveres i en lige så høj kvalitet som det samlede cykeludvalg på det danske marked. Cyklerne er udviklet og fremstillet med henblik på, at de kan holde. På den måde får man et samspil, hvor både det bedste fra motordrevne køretøjer og det bedste fra cykler indgår.