“Dansk e-handel står stærkt både nationalt og globalt,” siger Morten Kamper, direktør i FDIH, Foreningen for Distancehandel og E-business. “Tallene fra dette års World Economic Forum bekræftede Danmarks plads som verdens førende e-handelsnation.”
Ifølge Eurostats undersøgelser er de kategorier af varer, som EU-borgerne oftest køber online, beklædning, sportsudstyr, transport og overnatning.
Online detailsektoren i Danmark er både moden og voksende. Den høje levestandard og den udbredte adgang til internet af høj kvalitet er medvirkende til dette.
Alle mennesker i Danmark har let adgang til en digital enhed og til internettet. For at sætte dette i perspektiv skal man tænke på, at 82 procent af befolkningen har handlet online inden for det seneste år, og 96 procent af befolkningen bruger internettet.
Det svarer til 3,5 millioner mennesker over hele landet, der handler online. Desuden genererede online shopping i Danmark i 2017 en omsætning på 15,5 milliarder euro. Det er en stigning på 15 % i forhold til 2016 på 13,5 milliarder euro.
Danskerne elsker at handle online
Den lethed, hvormed vi nu kan handle online, er uomtvistelig. Envision kan foretage indkøb fra din bekvemmelighed i dit hjem eller på din arbejdsplads.
Danskerne er anerkendt for at være entusiastiske online shoppere. Som følge heraf er Danmark blevet udnævnt til den nation med den højeste andel af online shoppere. Ifølge data indsamlet i 2008 af Eurostat, EU’s statistiske kontor, foretrækker seks ud af ti voksne danskere at handle online.
Ifølge lederen af Foreningen for Fjernsalg og E-business er e-handel i Danmark centreret om produkter og tjenester til hjemmemarkedet og det globale marked. Samlet set viste Eurostats analyse, at tøj, sportsartikler og rejser/ferieophold var de mest købte varer.
En anden undersøgelse bekræfter, at danskerne i høj grad bruger internettet til at foretage indkøb. Danske teenagere er mere trygge ved at shoppe og købe online end deres estiske kolleger, viser en undersøgelse, der sammenlignede danske og estiske teenageres online-shoppingvaner. Danske unge mener ligesom deres svenske kolleger i højere grad end esterne, at fordelene ved internethandel opvejer risiciene.
Mere end 85 % af den globale onlinebefolkning har købt via internettet ifølge en undersøgelse foretaget af Nielsen Indonesia. I de sidste to år er der sket en stigning på 40 % i online-shopping ifølge Nielsen Global Online Survey.
I en anden undersøgelse om forbrugeradfærd i de nordiske lande blev det konstateret, at ugentlige reklamebrochurer læses af mere end 90 % af forbrugerne i Danmark. Selv om det udelukkende drejer sig om køb i butikkerne, kan man stadig udlede danskernes købsmønstre heraf.
De danske forbrugeres adfærd
Med hensyn til onlineindkøb er “Tøj, fodtøj og smykker” den kategori, der oftest købes i Danmark. Dette gælder både for salgstal og for de samlede køb. IT, telekommunikation og kameraer er alle trendy, ligesom hus og have, blomster og planter.
Hvis man ser på de mest besøgte hjemmesider i Danmark, får man spændende oplysninger om behovet for online modehandlere i landet, hvor den førende position indtages af den tyske virksomhed Zalando.
For fuldt ud at forstå karakteren af online shopping i Danmark er det også afgørende at se på mobiltelefonernes rolle i denne sektor.
I lyset heraf bør det ikke komme som nogen overraskelse, at 99 % af de førende onlinebutikker i landet har enten en app eller et mobiloptimeret websted, og at 80 % har begge dele.
Danskerne foretrækker at bruge debetkort, især Danmarks nationale debetkort, Dankort-debetkortet, når de foretager indkøb på nettet.
Danskerne kan dog sagtens udforske udenlandsk baserede hjemmesider med lokal tilstedeværelse, ligesom casinosider, som CasinoReviewers klassificerer højt. I 2017 handlede 32 % af de danske online shoppere hos internationale forhandlere. Det Forenede Kongerige, Tyskland, USA, Kina og Sverige er de mest populære udenlandske nationer for danske online shoppere.
Onlinekunder foretager nogle gange køb fra udlandet på grund af lavere priser, mens tilgængelighed og udvalg også spiller en rolle.
De nye tendenser
De vigtigste eCommerce-målinger i Danmark har i et stykke tid haft en opadgående tendens, og eksperter mener, at dette vil fortsætte. Antallet af personer, der handler online, forventes at stige fra 3,5 millioner i 2017 til 3,85 millioner i 2021.
Det er vigtigt at bemærke, at prognoserne også taler for en stigning i det gennemsnitlige årlige beløb, som online-shoppere bruger. Da stort set alle danskere allerede foretager indkøb online, er der tale om et betydeligt tal. Fra 1 524 USD i 2018 vil den gennemsnitlige online-shopper bruge 1 819 USD i 2021. Vækstraten er på næsten 20 %.
Dansk e-handel har en lys fremtid, der bygger på et solidt fundament.